Hankeinfo ja osahankkeet

TouNet –hankkeen taustaa… Miksi ja mihin tarpeeseen TouNet –hanke on syntynyt?

Kilpailu kiristyy kansainvälisillä kuin kansallisellakin tasolla kohteiden välillä, joten tiiviimpi voimavarojen käyttö ja systemaattinen tiedon jakaminen parantaa kuntien keinoja pärjätä kiristyvässä kilpailussa. Teknologia on mahdollistanut uusien kanavien syntymisen ja internetistä on tiedonvälityskanavan lisäksi kehittynyt kauppapaikka. Täten matkailualan toimijoiden on oltava innovatiivisia säilyäkseen hengissä. ICT:llä on kriittinen vaikutus matkailun palveluinnovaatioihin koska ne pystyvät kaupallistamaan tai tuotteistamaan innovatiivisia palvelukonsepteja (Hall  Williams 2008, 231-233). Yhteistyön suurimpia etuja ovat kustannusten jakaminen, tuoteportfolion laajeneminen, kohdealueen kilpailukyvyn parantuminen, holistisen kuvan rakentaminen kohteesta ja suuremman asiakasvirran saavuttaminen.

Etelä-Suomen alueet voisivat keskinäisen kilpailun sijaan toimia yhteistyössä vetovoimaisuuden kasvattamiseksi. Yhteistyöstä puuttuu holistisuus, alueet tekevät omien rajojen sisällä päällekkäisiä toimintoja eivätkä suunnittele strategioitaan yhteistyötä ja kestävää kehitystä ajatellen. Alueita ei myöskään ole profiloitu kilpailua ja yhteistyötä ajatellen. Alueelta puuttuu matkailun ns. roundtable, joka ajaisi alueen sisällä paremmin tietoa.

Projektin tavoitteet hankesuunnitelman mukaan:

Matkailuyhteistyö ja verkostoituminen
1. Etelä-Suomen matkailutoimijat ja kehittäjät ovat verkostoituneet
2. Etelä-Suomen matkailu & digi -matchmaking on järjestetty
3. Etelä-Suomen matkailualueiden profiloituminen on luonut uusia miniklustereita
4. Uudenmaan kunnilla on innovatiiviset ja kestävän kehityksen mukaiset matkailustrategiat
5. Yhteisen digitaalisen myynti- ja markkinointialustan kiinnostus on tutkittu
6. Eteläisen Suomen saavutettavuutta on parannettu rakentamalla lentoyhtiöyhteismarkkinointitoimenpiteellä ja rakennettu yhteistoimintamalli
7. Helsinki-Vantaa lentoaseman neuvontayhteistyö on laajennettu Etelä-Suomessa ja palveluja kehitetty digitaalisemmiksi käyttäjäystävällisin menetelmin
8. Matkailun tulo- ja työllisyystutkimus on tehty Uudellamaalla matkailuliiketoiminnan vaikutusten selvittämiseksi
9. Länsi-Uudellamaalla on pilotoitu matkailukoordinaattorimalli alueyhteistyön kehittäjänä
Matkailuliiketoiminnan kehittäminen
1. Uudenmaan matkailuyritysten Venäjä-liiketoimintaosaamista on kehitetty
2. Etelä-Suomen matkailuyritysten vastuullisuutta on lisätty
3. Uudenmaan matkailuyritysten kasvua on tuettu rahoittaja-yrittäjä tapaamisilla
4. Päijät-Hämeen matkailuyrityksiä on etabloitu Venäjän markkinoille
Matkailuinnovaatiot ja ennakoiminen
1. Matkailun innovaatioverkosto on kartoitettu Etelä-Suomessa ja linkitetty Itämeri yhteistyöhön
2. Matkailuinnovaatiokilpailu on järjestetty
3. Matkailuyritysten ennakointiosaamista on kehitetty

Hankkeessa on neljä osatoteuttajaa; Uudenmaan liitto, Haaga-Helia AMK, Lahti Region Oy ja Turku Touring. Uudenmaan liitto toimii hankkeen hallinnoijana. Hanke saa rahoitusta Euroopan unionin aluekehitysrahastolta (EAKR), alueen kunnilta ja hallinnoivilta organisaatioilta sekä Päijät-Hämeen alueella yrityksiltä. EAKR -rahoitus kanavoituu hankkeeseen Päijät-Hämeen liiton kautta.
Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 1,5 M€.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s