Verkkokauppa, turvallisuus, säännökset – näitä ja muita aiheita käsiteltiin Myynti ja markkinointi verkossa! seminaarissa

 

Tuula Palaste-Eerola Uudenmaan liitto

Myynti ja markkinointi verkossa! seminaari! koosti 11.9. verkkokaupankäynnin tiiviiseen pakettiin. Paikalla oli mukana matkailussa hyödynnettäviä verkkokaupparatkaisuja ja myynnin jakelukanavia. Seminaari päätti TouNetissa tehtyjen digitaalisuuteen liittyvien toimenpiteiden sarjan, jotka projektipäällikkö Karoliina Korpela tiivisti tilaisuuden alussa.

Seminaari keräsi paikan päälle 127 osallistujaa ja live-lähetyksen kautta seminaaria seurasi 77 eri katselijaa.

Kirsi Mikkola Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:stä koosti verkossa myynnin monikanavaisuuden ja esimerkkien kautta. Verkkomyyntiä ei tule pitää erillisenä kehityskohteena vaan se tulee kytkeä osaksi yrityksen muita prosesseja. Verkkokauppa ei ole itseisarvo. Sekä Kirsin, että Teemu Malisen esityksistä tuli hyvin esille verkossa myynnin erilaiset muodot, joista tulee valita itselle paras tapa myydä tuotteita ja palveluja – joko osana olemassa olevia kokoamispalveluita, omassa verkkokaupassa tai molempia.

Tuula Palaste-Eerola Uudenmaan liitto 2

Erilaisten verkossa myynnin muotojen välillä on isojakin hintaeroja. Pääperiaate on, että valmis kanava on halvin ja nopein ottaa käyttöön, kun räätälöity oma verkkokauppa on kallein ja käyttöönotto vaatii enemmän aikaa, kertoi Sofokuksen toimitusjohtaja Teemu Malinen.

Malinen pohti internetin tulevaisuutta, jossa korostuisi Internet of Things, eli laitteiden ja esineiden verkko, jolla tarkoitetaan keskenään kommunikoivien laitteiden, esineiden ja ehkä jopa elollisten olentojen muodostamaa verkkoa. Eri laitteissa on jo nyt verkkoyhteys, kuten televisioissa, kameroissa, puhelimissa ja älykelloissa. Tulevaisuudessa myös muiden esineiden (esim. hammasharja, kahvinkeitin, jääkaappi) oletetaan hyödyntävän internettiä. Erilaisen verkkoliikenteen verkottumisen myötä syntyy uutta liiketoimintaa ja uudenlaista dataa.

Arto Salmela Uudenmaan ELY-keskuksesta kävi läpi pk-yrityksille suunnattuja kehittämispalveluita, joita ovat analyysi- ja konsultointi-asiantuntijapalvelut. Näillä kehittämispalveluilla tuetaan yritykselle 75-80% syntyvistä kustannuksista, jolloin yrityksen maksuosuudeksi palveluista jää 220 – 300€ per päivä. Konsultointi-palveluja ELY-keskus tarjoaa seuraavasta kuudesta teemasta: kasvuvalmiuksien kehittäminen, liiketoiminnan uudistaminen, tuottavuuden, talouden ja teknologian kehittäminen, markkinoinnin kehittäminen, johtamisen ja henkilöstön osaamisen kehittäminen sekä innovaatioiden kehittäminen liiketoiminta-lähtöisesti.


Venuu.fi

Seminaarissa oli mukana verkkokauppaan liittyvien ratkaisujen toimittajia ja case-esimerkki:

  • verkkokauppa-alusta ViidakkoStore, joka mahdollistaa kalenteritoiminnon ja sesonkihinnoittelun
  • varauskalenteri DigitalBooker, joka on integroitu Facebookiin ja mahdollistaa palvelun ostamisen suoraan nettisivuilta
  • maksupalvelu Paytrail, joka tarjoaa kaikki maksutavat yhdellä sopimuksella (paytrail-tili, verkkopankkimaksaminen – debit ja credit ja lasku- ja osamaksupalvelut)
  • case-esimerkkinä toiminut Feel the Nature on luontoretkiä pk-seudulla tarjoava yritys, joka mahdollistaa asiakkaalle koko varauksen tekemisen netissä takuulähtöjen ja varattavien yritysretkien muodossa. Feel the Nature hyödyntää omassa toiminnassaan WordPressiä ja sen WooCommerce-lisäosaa, maksuvälityksessä PayTrailia ja ajanvarauksessa Google-kalenteria
  • verkostotoiminnanohjausjärjestelmä Travius, jossa onnistuu dynaaminen paketointi sekä eri yritysten tuotteiden ristiin myyminen keskenään
  • verkkokauppa Infogate e-commerce, joka soveltuu erityisesti hotelleille, kylpylöille ja resorteille jotka myyvät majoituksen lisäksi muuta palvelutuotantoa
  • internet online varausjärjestelmä Intres keskusvaraamoille ja lomakeskuksille, jossa on huomioitu kaikki myynnin prosessit varauksesta laskutukseen ja tilityksiin
  • varausjärjestelmä Sportum TravelNet, joka tarjoaa rajapinnat seuraaviin ulkoisiin myyntikanaviin: Booking.com, vuokraovi.com, levi.fi ja ruka.fi

Myynnin näkyvyys- ja myyntikanavista seuraavat olivat mukana seminaarissa:

  • majoituspaikkojen online varaamo Booking.com, joka ei edellytä kiintiöitä, toimii 24/7 eikä se sido sopimusta tiettyihin määräaikoihin
  • verkkomatkatoimisto Expedia Inc. joka tavoittaa erilaiset asiakkaat matkan suunnittelun ja varauksentekoprosessin eri vaiheissa kansainvälisten brändien, kuten Expedian, Hotels.comin, Trivagon ja Travelocityn kautta
  • juhla-, sauna- ja kokoustilojen markkinointipaikka Venuu.fi, joka keskittyy tilojen markkinointiin erityisesti hyvillä kuvilla ja tilasta löytyvillä keskeisillä tiedoilla. Venuu.fi mahdollistaa suoran tarjouspyynnön jättämisen tilan tarjoajalle.
  • vuokrakohteiden näkyvyyskanava Vuokraovi.com, joka hyödyntää AlmaMedian verkostoa markkinoinnissaan ja on erikoistunut kotimaan matkailuun
  • musiikkimatkailuun erikoistunut LiveFinland josta matkailija löytää matkapaketit, liput, lisäarvopalvelut, uutiset ja artikkelit. LiveFinlandilla on laaja näkyvyys Venäjän medioissa.
  • elämyspalvelujen verkkokauppa Elämyslahjat.fi jolla on myös myyntipisteet Kampin ja Itäkeskuksen kauppakeskuksissa
  • pöytävarauspalvelu TableOnline, jonka kautta saa varauskalenterin sivuilleen ja jolle yritys maksaa vain paikalle saapuneista asiakkaista
  • liikuntapalvelujen markkinapaikka Bookndo, joka tarjoaa varauskalenterin ja ostomahdollisuuden. Bookndo tulee markkinoille tammikuussa 2015
  • lipunvälitystoimintaa harjoittava Lippupalvelu, joka on osa kansainvälistä Ticketmasteria ja tarjoaa personoidut globaalit myynti-, jakelu- ja markkinointikanavat

Kuluttajasuojalain uudet säännökset astuivat voimaan 13.6.2014 joista seminaarissa kertoi Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen. Uusien säännöksien myötä KKV julkaisi verkkokauppaa ja muuta etämyyntiä koskevia linjauksia. Yritykset voivat myös pyytää KKV:ltä puhelinneuvontaa kuluttaja-asioissa. Uusien säännösten myötä verkossa tulee kiinnittää huomiota mm. tiedonantovelvoitteisiin, lisämaksujen perimiseen, peruuttamisoikeuteen ja puhelinasioinnista perittäviin kustannuksiin. Mikäli yritys ottaa verkkokaupan joltain palveluntarjoajalta, tulee yrityksen olla tarkkana omasta vastuustaan, sillä vastuu on aina sillä joka on sopimussuhteessa kuluttajan kanssa. Joissain tapauksissa voi tulla kyseeseen myös välittäjävastuu.

Timo Simell

Verkkokaupankäynnin turvallisuudesta kertoi TIEKEn Timo Simell. Turvallisuuteen vaikuttavat erityisesti oma kone, verkkoyhteys ja verkkokauppa. 80% yritykselle aiheutuvasta vahingosta johtuu omasta toiminnasta omalla koneella – vahinkoja voi ehkäistä hyvillä salasanoilla, palomuurilla ja tietoturvaohjelmalla. Varmuuskopiointi on myös erityisen tärkeää yrityksen liiketoiminnan kannalta, sillä 50% yrityksistä joissa tiedot häviää, tekevät konkurssin.  TIEKE ja Anders Inno ovat tehneet uuden verkkokauppaoppaan, joka julkaistaan lähiaikoina.

Myynti ja markkinointi verkossa seminaari

Mervi Holmén, Visit Finlandin maakuvan ja markkinoinnin johtaja kävi läpi Visit Finlandin markkinointia ja kuinka se tukee matkailuyrityksiä nettisivuillaan. Visit Finland tarjoaa yritykselle mm. ilmaisen directory hakemiston, jossa on tällä hetkellä 500 matkailuyrityksen tiedot ja hakemistoa laajennetaan entisestään. Visit Finlandin kirjoittamien artikkeleiden yhteydessä linkitetään myös relevantteihin palveluntarjoajiin jotka liittyvät artikkelin sisältöön. Lue lisää VisitFinlandin kanavista

Seminaarin viimeisen esityksen piti Mediashaken Matti Hirvonen joka keskittyi itse tehtävään näkyvyyden edistämiseen verkossa. Näkyvyyttä voi edistää panostamalla hakukonenäkyvyyteen, olemalla esillä vertailusivustoilla, edustamalla sosiaalisessa mediassa ja seuraamalla markkinoinnin tuloksia. Jokaisen tulee kuitenkin itse valita omaan liiketoimintaan soveltuvat keinot, eikä kaikki toimi kaikilla. Kooste matkailuverkkokauppiaan muistilistasta on ladattavissa täältä.

Päivän esitykset:

Alkusanat, Karoliina Korpela, TouNet-hanke, Uudenmaan liitto
Verkkokauppaan mars mars! Kirsi Mikkola, Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Online Sales and Marketing Trends, Sourjyo Banerjee, WARC
Yritystoiminnan kehittämispalvelut, Arto Salmela, ELY-keskus

Verkkokaupankäynnin tyypit matkailualan toimijalle, Teemu Malinen, Sofokus

Track 1
ViidakkoStore, Jarmo Ollila, Koodiviidakko
DigitalBooker, Pasi Huhtala, Talvihuhta Oy
Paytrail, Petri Itkonen, Paytrail
Case Feel the Nature, Olli Rinne

Track 2
Travius, Jouko Tiihonen, CodeGem
Infogate, Jari Auranen, Tietotalo Infocenter Oy
Intres, Markku Koskinen, Comgate
Sportum TravelNet, Sinikka Hänninen

Myynnin jakelukanavat

Track 1
Booking.com, Riikka Keppola
Expedia, Inc.Markus Veikkolainen ja Juha Kasurinen
Venuu.fi, Jasu Koponen
Vuokraovi.com, Paula Jokisalo, Alma Mediapartners Oy

Track 2
LiveFinland, Olga Blokh
Elämyslahjat.fi, Katri Pirinen
TableOnline, Ville Heinonen, TableOnline Finland Oy
Bookndo, Jenni Alasuutari
Lippupalvelu, Sami Verno

Kuluttajasuojalain uudet verkkokauppasäännökset, Katri Väänänen, Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Verkkokaupankäynnin turvallisuus, Timo Simell, TIEKE
Visit Finland matkailuyritysten tukena, Mervi Holmén, Visit Finland
Neljä askelta parempiin tuloksiin verkkokaupassa, Matti Hirvonen, Mediashake

Lisätietoja: Terhi Hakkarainen, terhi.hakkarainen@uudenmaanliitto.fi, +358 40 700 6819

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s